Update 19 juli 2017

Terugkijken naar het jeugdzeilen seizoen 2017 geeft een goed gevoel; we gaan met steeds meer enthousiasme en steeds meer cursisten het water op. Natuurlijk hebben we met z’n allen veel geleerd maar ook nog veel te leren.

Als mijlpaal valt denk ik wel te noemen dat de WSV nu beschikt over een aantal ”eigen” Optimisten van polyethyleen wat een heel onderhoudsvriendelijk materiaal is en tegen een stootje kan. Misschien niet bij iedereen bekend maar de bootjes zijn voor alle leden en in overleg kunnen deze worden uitgeleend tegen een kleine vergoeding.

We hebben afgelopen tijd wederom de trailer van het “watersportverbond” kunnen huren waardoor we met 12 bijna identieke bootjes het water op konden. De weersomstandigheden zijn de afgelopen zaterdagen ronduit geweldig geweest; niet te veel wind maar iedere keer iets meer. Heerlijke watertemperatuur (goed om het omslaan te oefenen).
Wat we de cursisten hebben geleerd in deze betrekkelijk korte periode is hoe ze een boot moeten optuigen, hoe de verschillende onderdelen van een boot heten, hoe een boot te water laten en hoe de zeilstanden bij verschillende koersen zijn. Op de derde zaterdag hebben we de hele club zelfs naar de sluis en terug laten varen op eigen kracht wat een geweldige prestatie is waarvoor hulde aan allemaal.
Uiteindelijk kan iedereen zowel voor de wind als halve en ruime wind maar ook gewoon aan de wind opkruisen. Misschien hier en daar met een klein beetje verbale hulp maar ze doen het toch maar even.

Het mooiste moment van de dag is natuurlijk als je ’s morgens in de sleep het haventje uitvaart op weg naar het Volkerak want daar doen we het toch allemaal voor; avontuur en uitdaging.

Misschien nog een paar grappige one-liners;
• Ik vind het een beetje eng bestaat niet, maar we vinden het een beetje spannend
• Mag ik nog een keertje omslaan?
• Gaan we nu al weer stoppen……………….

Iedereen die heeft meegedaan “heel erg bedankt voor jullie tomeloze inzet en misschien dat we aan het eind van de vakanties nog een terugkom-dagje kunnen organiseren en anders gewoon tot volgend seizoen.”

Rob Moree