Update 2015-06-12, 2015-06-20, 2015-06-27

Update 27-06-2015

Alweer het laatste verslag van het jeugdzeilen 2015.
Onderwerp: Jeugdzeilen 4
Verslag 27 juni 2015
Van Rob Moree

De vooruitzichten zijn goed; West 4 Bft ruimend en zoning in de middag.
Om 08.30 is er een palaver op de parkeerplaats waar we besluiten om onder de hoge wal een driehoeksbaan uit te leggen.
Mooi het havenkanaal uit gezeild en “buiten” treffen heerlijk windje om ook aan-de-wind te kunnen zeilen. Tussen de middag gaan we met een paar sleepjes weer naar “binnen” om ’s middags nogmaals te oefenen.
Twee stoere cursisten, (Kay en Cornee) durfden midden op het Volkerak hun Optimist te laten omslaan en hebben die natuurlijk ook weer opgericht, waarna zij keurig konden doorzeilen. Ja, ook dat hoort bij het zeilen in een Optimist.
Na afloop hebben alle cursisten een certificaat en een vorderingenstaat gekregen en op het terras naast het clubgebouw hebben we, samen met de ouders van de cursisten, gezellig nog wat gedronken en gegeten.
Helaas zit het er weer op voor dit seizoen.
Tot volgend jaar.

Onderwerp: Jeugdzeilen 3
Verslag 20 juni 2015
Van Rob Moree

Zaterdagmorgen om 08.00 uur rijden we over de Haringvlietbrug en het ziet er goed uit; NW 2 tot 3.

We zetten de rompjes op de kant, laten de cursisten optuigen en daarna het tuig aan de mast marlen.
Natuurlijk weten zij al veel over het zeilen in de Optimist, maar even een klein beetje theorie over de positie in de boot, zeilstand en hoe nu overstag en hoe te gijpen hoort er wel bij.
Dan het water op; we slepen de Optimisten een stukje het kanaal in om bij de platbodems te tuigen. Zeilend het kanaal uit en daarna bakboord uit waarna we een driehoeksbaan zeilen. Een stukje pal voor de wind en een aan-de-winds rak. Twee keep gijpen en een keer overstag.
Ook van het nieuwe zwemsteiger hebben we gebruik gemaakt.
Na de lunch zijn we met z’n allen helemaal naar de slums gevaren en natuurlijk ook weer terug. Een geweldige prestatie!
Tot volgende week.

Onderwerp: Jeugdzeilen 2
Verslag 13 juni 2015

Windguru belooft 18 tot 20 knopen wind in de middag. Onderweg naar de haven bespreken we wat te doen.
Eerst goed leren optuigen op de kant. Daarna voorzichtig op het Volkerak proberen.
Uitleg op de kant bleek erg nuttig en leuk maar varen willen we toch ook erg graag. Er staat toch te veel wind er gaat een bootje op de kop en we besluiten in het havenkanaal door te gaan. Lekker beschut en ook daar kunnen we prima varen.
Heerlijk gezeild en aan het einde van de dag ook nog evens geoefend in het oprichten na omslaan.