Update 2014-05-12

Zaterdagmiddag 10 mei. Om drie uur staan er zo’n dertig kinderen en minstens 15 ouders (WSV Ooltgensplaat, Het Bommelse Gors en Middelharnis) een beetje nerveus in de entree van zwembad “de Staver”. Wat staat ons te wachten bij deze eerste zwembadtraining?

Zwemkleding, waterschoenen en een heleboel knal-oranje zwemvesten maatje small en extra small want we gaan het zo goed mogelijk doen, net alsof we op het “echte” water zitten. Helaas kunnen we geen wind en golven namaken.

Als alle koppen zijn geteld en iedereen is aanwezig gaan de deuren naar de kleedkamers open. De kinderen kunnen niet wachten. Bij de rand van het zwembad wordt duidelijk uitgelegd wat de bedoeling is; we gaan in drie groepjes verdelen en eerst maar eens met zwemvest en volledig gekleed een stukje zwemmen.

Lekker water en ook uit het water is het helemaal niet koud. Nu we door zijn komen er drie optimisten op de middellijn van het zwembad te liggen die per stuk door twee mannen onder controle worden gehouden. Eerst maar eens kijken hoe je nou eigenlijk als je in het water ligt in zo’n bootje komt. Slaat de Optimist niet meteen om, waar kan ik er het beste in klimmen, kan dat ook met z’n tweeën?

We leren dat als het bootje helemaal ondersteboven in het water ligt je eronder nog gewoon adem kunt halen, ook dat als er een mast en zeil op staat het niet echt moeilijk is om hem weer op te richten, (gewoon aan het zwaard gaan hangen) en dat als je de boot expres om wil laten slaan je hiervoor nog aardig je best moet doen.

Na zo’n anderhalf uur hard werken zijn we best wel een beetje moe. Nog even vrij zwemmen en van de glijbaan af, douchen, omkleden en een patatje eten ter afsluiting.

Het was een leerzame en gezellige middag, we kunnen niet wachten tot we het water op gaan. Met dank aan de vrijwilligers van “Het Bommelse Gors” en onze eigen vereniging.

Namens de commissie Jeugdzeilen.